MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN PRO VZDĚLÁVÁNÍ IV JABLONECKO
„Neučíme se pro školu, ale pro život.„
VZDĚLÁVÁNÍ | PODPORA | SPOLUPRÁCE | PLÁNOVÁNÍ
Popis projektu
Je tomu téměř osm let, kdy na území ORP Jablonec nad Nisou vznikl první Místní akční plán rozvoje vzdělávání, tzv. MAP. Od roku 2016 tak byla zahájena spolupráce všech významných místních aktérů ve vzdělávání, kteří společně stanovili priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů společné vzdělávací politiky v území. Mezi tyto aktéry patří například jablonecké mateřské a základní školy, ZUŠ, DDM nebo vedení obcí i měst v ORP. V současné době je realizováno v pořadí čtvrté pokračování tohoto dlouhodobého projektování s aktuálním označením MAP IV. Co vše je ale součástí procesu plánování? Ti nejzkušenější z místních odborníků ve vzdělávání se pravidelně setkávají v rámci tzv. pracovních skupin, kde projednávají aktuální problematiku v oblasti rovných příležitostí, zájmového a neformálního vzdělání a moderních didaktických metod. Na základě jejich doporučení pak řídicí výbor, jakožto nejvyšší orgán projektu, navrhuje následný průběh společné vzdělávací politiky v rámci území. Díky sociálním sítím a pravidelným konzultacím s veřejností má ale možnost svůj názor projevit každý. Veškeré poznatky a analytické podklady jsou nakonec zapracovány do dokumentu Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Ten je ve své finální podobě poskytnut jak jednotlivým aktérům v území a široké veřejnosti, tak i MŠMT. Obdobné dokumenty vznikají ve všech ORP Česka a tvoří tak „mapu“ vzdělávání v našem státě. Součástí projektu je i aktivní podpora vzdělávacích aktivit na Jablonecku. Díky finanční dotaci je tak možné podpořit aktivity v knihovnách, kroužky v DDM nebo lze například děti a žáky vyslat do liberecké iQLANDIe. Pro rodiče vzniknou tzv. kavárny, kde budou fundovaní odborníci ve svých přednáškách objasňovat problematiku výchovy dětí i žáků. V minulosti proběhla taková kavárna například na téma Výchova s respektem. Tyto aktivity myslí i na pedagogy, bez kterých je vzdělávání neodmyslitelné. Mohou tak zlepšovat své kompetence v polytechnickém vzdělávání či opečovávat vlastní emoce prostřednictvím wellbeingu. Projekt je realizován z fondů EU v rámci OP JAK. Probíhat bude až do konce roku 2025.
Místní akční plán pro vzdělávání na Jablonecku IV je realizován z fondů Evropské Unie v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský, reg. č. projektu: CZ.02.02.04/00/23_017/0008327
Základní informace o projektu
Zkrácený název projektu: MAP IV Jablonecko
Registrační číslo:CZ.02.02.04/00/23_017/0008327
Období realizace: 1/2024 – 12/2025
Financování projektu: Rozpočet projektu ve výši 6 998 895 Kč je v rozsahu 100 % způsobilých výdajů financován z prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) prostřednictvím Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK) a státního rozpočtu ČR (SR ČR).
Povinné aktivity projektu:
A 1 Řízení projektu
A 2 Vnitřní hodnocení projektu
A 3 Rozvoj a aktualizace MAP
PA 3.1 Řídící výbor a organizační struktura MAP
PA 3.2 Zpracování komunikačního plánu a realizace konzultačního procesu
PA 3.3 Pracovní skupina pro financování
PA 3.4 Pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí
PA3.5 Pracovní skupina pro rovné příležitosti
PA3.6 Pracovní skupina pro zájmové a neformální vzdělávání
PA 3.8 Místní akční plánování
PA 3.9 Spolupráce s projektem IDZ/krajemKA 3.10 Spolupráce s IPs
A 4 Implementace akčních plánů
Zapojené základní školy:
26 ZŠ
Zapojené mateřské školy: 19 MŠ
Zapojené základních uměleckých škol: 1 ZUŠ
Implementační aktivity
V rámci projektu MAP IV budeme realizovat implementaci aktivit z akčních plánů na roky 2024 a 2025. Tyto aktivity vznikly na základě potřeby území ORP Jablonec, která byla zjišťována v rámci setkávání a plánování během projektu MAP III. Implementační aktivity budou doplňkové ke zjednodušeným projektům „Šablonám“ z OP JAK.
Rozvoj potenciálu každého žáka, zejména žáků se sociálním a jiným znevýhodněním
Aktivita se zaměřuje na podporu klíčových kompetencí prostřednictvím kroužků, které budou vybrány podle aktuálních potřeb regionu. Organizaci zajišťují DDM Vikýř Jablonec nad Nisou. Kroužky budou přístupné všem zájemcům z ORP.
Další část aktivity proběhne ve spolupráci s místními knihovnami, s cílem rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků. Plánované akce zahrnují besedy s autory a představení české tvorby. Připraví se také vzdělávací akce pro pedagogy.
Poslední část aktivity se zaměří na marginalizované skupiny v ORP Jablonec, zejména v sociálně vyloučených lokalitách. Vzniknou jednorázové akce ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování a neziskovými organizacemi.
Podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve vzdělávání a podpora managementu třídních kolektivů
Aktivita bude podporovat spolupráci pedagogů a sdílení profesních zkušeností v mateřských a základních školách, i mezi aktéry zájmového a neformálního vzdělávání.
Dobrovolná setkání ředitelů škol v rámci MAP IV JABLONECKO budou probíhat i s účastí i nezapojených škol, aby se mohly začlenit do místního akčního plánování. Program zahrnuje odborné semináře na aktuální témata a dostatek prostoru pro výměnu zkušeností. Pravidelně mohou být zváni metodici a zaměstnanci odboru školství, Krajského úřadu Libereckého kraje a další odborníci (PPP, NPI aj.).
Rozvoj českého jazyka u dětí a žáků s jeho nedostatečnou znalostí
Z důvodu krize na Ukrajině se místní populace rozrostla o mnoho rodin migrantů, kteří nejsou do české společnosti stále zcela integrováni. Výukové kroužky mohou tak dětem a žákům nejen pomoci se zlepšením znalostí českého jazyka, ale také s lepším pochopením naší společnosti.
Výukové akce budou samozřejmě přístupné všem dětem a žákům s jeho nedostatečnou znalostí.
Na realizaci kroužků spolupracujeme s Česko-ukrajinským centrem Krajanka v Jablonci nad Nisou.
Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání
Ve spolupráci s místním aktérem ve vzdělávání iQLANDII, o. p. s. bude pro zájemce z mateřských a základních škol připraveny akce polytechnického vzdělávání pro děti a žáky.
Děti si budou moci vyzkoušet dílny iQFABLAB s výrobou vlastního domečku nebo vědecké dílničky, kde prozkoumají například roboty nebo smysly. Starší žáci pak navštíví například planetárium nebo laboratoře, případně samotné polytechnické dílny. V obou případech si děti prohlédnou také expozice iQPARKU.
Neméně významná je také podpora polytechnického vzdělávání pro pedagogy.
Rozvoj vztahu k místu, kde děti a žáci žijí, mezigenerační soužití
Území ORP Jablonec je region se silnými místními tradicemi, které ovlivnily zdejší vývoj a také území s pohnutými historickými osudy především v novodobých dějinách. Pro rozvoj území je zásadní nezapomínat na lokální historii a připomínat si zmíněné události, které se projevovali v běžném životě lidí, ale ovlivnili také ekonomický vývoj a současnost celého ORP. Akce na podporu regionální identity budou mít rozličnou podobu, která vyplyne z návrhů daných aktérů a území. Očekávají se tematická přespávání s pomocí místního DDM, dramatická představení, jarmarky, nebo například návštěvy řemeslných provozoven.
Wellbeing (duševní zdraví dětí, žáků a pedagogů)
Wellbeing lze definovat jako stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život. Z těchto důvodů bylo na schůzkách PS a následně ŘV rozhodnuto podpořit toto téma na území ORP Jablonec.
Prvním typem podpůrných akcí jsou kavárny pro rodiče. Smyslem aktivity je umožnit rodičům odbornou diskuzi na vybrané pedagogické, výchovné, či vzdělávací téma ve společnosti dalších zainteresovaných rodičů a odborníků z oboru prostřednictvím lektorem řízené diskuze. Tyto kavárny by tak měli pomoci odbourat vžité a často mylné představy rodičů o vzdělávacím procesu, výchově a učení.
Druhým typem akcí se stanou workshopy pro pedagogy. Jednotliví pedagogové jsou základním kamenem každé MŠ i ZŠ. Proto bude kladen důraz na tématiku duševního zdraví a prevence proti vyhoření. Stejnou měrou je třeba podporovat také vzdělávací workshopy pro začínající pedagogy, kteří na území Jablonecka mnohdy ukončují kariéru krátce po dokončení studia.
Cíle vzdělávacího projektu
Projekt je navržen tak, aby přinesl pozitivní změny do vzdělávacího prostředí základních a mateřských škol v našem regionu.
První cíl projektu je zaměřen na prohloubení spolupráce a zapojení klíčových aktérů z našeho území do procesu plánování a aktualizace místního akčního plánu rozvoje vzdělávání. Díky aktivitám v rámci KA Aktivita 3 (3.1 až 3.10) vytváříme pevné základy pro efektivní komunikaci a spolupráci, což umožňuje společně reagovat na aktuální potřeby a výzvy ve vzdělávání.
Druhý cíl projektu se zaměřuje na zkvalitnění vzdělávání v našich mateřských a základních školách. V reakci na konkrétní problémy a potřeby regionu realizujeme KA Aktivitu 4 – Implementace akčních plánů, která přináší inovativní řešení a podporuje rozvoj vzdělávacího systému v souladu s moderními vzdělávacími standardy.
Třetí cíl projektu klade důraz na zhodnocení dopadu našich aktivit. Prostřednictvím KA Aktivity 2 – Vnitřní hodnocení projektu pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme, jak naše iniciativy ovlivňují všechny relevantní cílové skupiny.
Místní akční plán pro vzdělávání IV Jablonecko je projektem Místní akční skupiny Podještědí, z.s., který se zaměřuje na podporu a plánování ve vzdělávací oblasti.
Připojte se k nám na Facebooku
Neuniknou vám naše aktivity a akce…
Příklady našich aktivit
Chcete být s námi v kontaktu?
Vyplňte krátký dotazník. Budete dostávat pozvánky na naše akce s předstihem.